אסור לתפוס טראמפים בצבא / יונתן קשטן

 

השבוע כולנו היינו עדים למתרחש מעבר לים בבחירות בארצות הברית, בהן המועמד הרפובליקני ניצח  באופן גורף למדי. מכאן השאלות רק מתחילות לעלות; איך אדם כזה עולה לשלטון? איך העם בחר בו?

אז הנה כמה השערות שהעליתי:

נתחיל בדבר הראשון- העם בחר, כלומר, העם רוצה בו, אז אמירה כמו “העם הוא מפגר” או “ראוי להחליף את העם” היא מתנשאת ואריסטוקרטית, ושקולה לטענה “רק אני יודע מה טוב לעם, ולא הרוב”. ראש ממשלת בריטניה, צ’רצ’יל, תיאר את העניין באופן מדויק: “הטיעון הכי טוב נגד הדמוקרטיה הוא חמש דקות שיח עם אזרח”.

אני דווקא רוצה להתיחס לכיוון אחר- איך זה קרה? או יותר נכון, למה אנחנו חווים את העניין בצורה הזו?

אני קורא לתופעה הזו ניתוק, כלומר העם האליטיסטי הגלובלי מנותק מהעם הפשוט- הם לא מדברים באותה השפה. דבר נוסף אליו אני מבקש לכוון את דעתכם הוא שאני רוצה שנשים לב שבעיניי תושבי פלורידה שהצביעו לטראמפ לא חושבים כמו המועמד הנבחר שלהם. הם כן מאמינים בקידום נשים ובשיוויון. הסתירה המדומה הזו יכולה להשתקף בין היתר דרך מה שאירע לפני כחצי שנה בבריטניה, עם יציאתה מהאיחוד אירופי. הבריטי אינו איש רע המבקש לסגור את הגבולות ולהותיר את מצב הפליטים כפי שהוא, אלא הוא רוצה שלפני שדואגים לפליטים ולבעיות אירופיות רחוקות ממנו, ידאגו לו. אותו הדבר נוהג בארצות הברית; לפני שהבית הלבן יחתום על עוד הסכם עם העולם בהקפים של מיליארדים, ראוי לערוך רפלקציה על מה שקורה כלפי פנים. הסתירה נוצרת מלכתחילה מכיוון שאצל אנשי האליטה בעיית הפליטים תופסת יותר מקום ב”פיד” שלהם בפייסבוק מאשר בעיית הפיטורים בדרום דקוטה, לדוגמא, וכך אנשים אלו יגיעו בסופו של עניין להחלטת בחירה במועמדת נשיאותית כמו הילארי קלינטון.

לסיכום, כרגע המתרחש בארצות הברית אנלוגי במידת מה לעזיבת מחזור ד’ בימים אלו את המדרשה. מתנפצת לנו בועה, בה מדברים בשפתנו, בה כולם יודעים מה הוא דטרמיניזם ומי הוא וואלטר בנימין. לא שאנשי החוץ הם אנשים רעים; לא רק בנטור מקדשים ערכים פלורליסטים ושיוויון, אלא שלאנשים אחרים בעולם יש סולם עדיפויות אחר.

על כן בהצלחה לטראמפ בתור נשיאה של ארצות הברית- הרי הבעת רצון לכישלונו שקולה לבקשה מטייס שירסק את המטוס עליו עלינו כולנו.

ולמחזור ד’ האהובים-
אני מאחל לכולנו נחיתה רכה לצה”ל, ושנוכל להתמודד עם הפערים בין המדרשה לבין הבקו”ם בצורה יעילה יותר מאשר צורת התמודדותם של המפגינים בארצות הברית נגד בחירתו של טראמפ. בהצלחה לכולם!

 

חזרה אל:  עלונטור – גליון לא׳

השארת תגובה