שלוש מגמת תחת קורת גג אחת

הגות מודרנית / זמירה גוטמן 

ש.פ.

ואחרי שלמדנו נרקיסיזם אצל פרויד וחזינו במגלומניה הבאה לידי ביטוי אצל ניטשה, החלנו בקריאת התזה של הר”מ שלנו(המכנה עצמו ש.פ).
הנושא המרכזי בתזה הוא מושג הבית, שם פישר בוחן את מרחב הבית מזוויות שונות במימדי הפסיכולוגיה, הטכנולוגיה, הסוציולוגיה, התרבות, האנתרופולוגיה, הקולנוע, המוזיקה והמרחב הפיזי.
המאמר פותח בדיון תיאורטי המפרק את הבית לכל מימדיו הנזכרים לעיל, בין היתר מבנה טריאדי- הבית כישות סוציו מרחבית, פסיכו מרחבית, ישות אמוטיבית(רגשית), כאשר הם כולם מקיימים את הבית באופן סימולטני וכי במצב שאחד לא קיים השניים האחרים גם לא קיימים.
החלק השני בדיון התיאורטי בוחן את מושג הבית באופן דיאכרוני במהלך ההיסטוריה. ביטויים לכך הם התפתחות הטכנולוגיה, הבידוד מהחוץ, מושג ה’אלביתי’ של פרויד וכן הפיכת הפרטיות לערך בתוך כתלי הבית.
ממשיך פישר אל החלק האמפירי של המאמר תוך התבססות על הדיון התיאורטי.
פישר מביא 3 דוגמאות מעולם התרבות- תכנית הריאליטי- ה’אח הגדול’, השיר ‘I’m coming home’ של האמן המוערך ‘אבי הנשיפה'(או בשמו העממי ‘פאף דאדי’) וסרט אימה הנמצא בכל מחשב של האדם המגניב והממוצע- ‘האחרים’.
ב3 הדוגמאות ניתן לראות תפיסת בית המובנת מתוך הנרטיב של היוצר. פישר יוצר ניתוח ענף ופורה על כל אחת מהיצירות תוך שהוא מביא עצמו אל הכתוב; הטקסט לא נשאר צחיח, והוא עושה זאת בצורה מרתקת ונגישה.
לימוד הטקסט של ההוגה בד בבד לשמוע קולו של ההוגה בכיתה מנחה את הדיון היה חוויה שנצרבה בליבותיהם של כל אחד ואחד מחברי המגמה.
אוהבים אותך ש.פ.

 

מחשבת ישראל/ תמר ארנון

בחציו השני של זמן קיץ צללנו אל תוך ספר התניא שחיבר רבי שניאור זלמן מלאדי, המכונה “האדמו”ר הזקן”, מייסד חסידות חב”ד. ספר התניא עוסק בתפיסות ובפרקטיקות של יחסי אדם עם עצמו ועם ה’ לפי תפיסות קבליות שונות, והוא נחשב לספר הכי שיטתי מכל ספרי החסידות. הוא מדריך את האדם כיצד להכניע את יצר הרע שלו, כיצד לתפוס את מציאות ה’ בעולם, כיצד לקיים מצוות, וכו’. הספר נקרא גם “ספר של בינונים”, כי האדמוה”ז מייעד אותו לאותם מאמינים שאינם צדיקים גמורים, אלה שצריכים להתאמץ להרחיק מעליהם יצר הרע (על אף שמעולם לא חטאו)  ולעמול תמידית כדי לזכך נפשם.

במהלך לימודנו קראנו את החלק העיקרי בתניא- הוא ‘ליקוטי אמרים’- מכריכה לכריכה, ובמסגרת השיעורים השוונו את תוכן הספר למקורות חיצוניים לו. בתחילה השוונו בין התניא והחסידות באופן כללי לגישות אחרות בעולם הנפש, כמו למשל פסיכולוגיה ופסיכואנליזה בפרט. ראינו נקודות דמיון ביניהם למשל בחלוקה ומיפוי הנפש- נפש אלוקית, נפש בהמית וקליפת נגה בתניא, מול איד, אגו וסופר אגו בפסיכואנליזה. אך ראינו הבדל בין החסידות לפסיכולוגיה בעצם ייעודן- הפסיכולוגיה מטרתה להגיע לבריאות נפשית ותפקוד תקין, בעוד שהחסידות שואפת להתעלות לשיא רוחני שנמצא מעבר לכל אלה.

בנוסף השוונו את תפיסותיו של בעל התניא עם תפיסות של אחרים (כמו הבעש”ט, ר’ לוי יצחק מברדיצ’ב, ר’ חיים מוולוז’ין) בנושאים כמו התמודדות עם יצר הרע, מטרת הרע בעולם, כוונה במצוות, היחס בין העולם הארצי לבין העולמות העליונים וכו’. דרך השוואות אלה הבנו את הנישה שבה נמצא ספר התניא, וגם חסידות חב”ד באופן כללי. למשל, בתניא אפשר לראות חשיבות גדולה ללימוד תורה ודקדוק במצוות יותר מבחסידויות אחרות. בתחומים מסוימים אפשר לשים אותה בתווך בין חסידויות אחרות לבין הליטאים.

 

מגמת ספרות / רבקה סיקורה 

כפי שבטח כבר קראתם, בזמן קיץ בשיעורים עם מירב החלטנו להתרכז בנושא של אהבה וזוגיות בספרות. בשונה מהשיעורים הקודמים שהשוונו למשל את שירתה של סיון הר-שפי וספר הזהר, בשיעורים האחרונים עם מירב למדנו על יונה וולך ושירתה (וגם קצת דליה רביקוביץ למרות שהפעם יונה דיברה ודליה פחות הפריעה). למדנו את השירים “שיר קדמשנתי”, “תותים” וכן, גם “תפילין” (הידוע לשימצה?[!]). אחר כך התבוננו קצת בהתבוננותם של משוררים מדורנו “עומדים מול הר סיני”, למשל השיר “שם מפורש” של חוה (חאיה) פנחס-כהן (גאיה, תרגעי!) ו-“כי תשא” של אליעז כהן, וכמובן איך אפשר בלי קצת זלדה לקינוח הדם.

כאמור, בימי ראשון וחמישי אנחנו מעבירים את הזמן עם כל מיני אנשים. בתחילת החודש, ליאל ממחזור ג’ העביר לנו שיעור נהדר על שיריו של מאיר אריאל (“טרמינל לומינלט”, “קוצים א'”, “סינרומן” ועוד). ביום חמישי אי שם בתחילת החודש הצלחנו לשדל את איתמר והוא העביר לנו שיעור שקצת הִפְלִיפּ את חלקנו בהשראת השיר “מה עושות האיילות” של לאה גולדברג זצ”לה. ואיך אפשר בלי שיעור עם הרב אביה?! הרב אביה הביא לנו שיר מרתק של הרב קוק. עבדינו הנאמן, שחר גם רצה לקחת חלק בנס, ששמו מגמת ספרות. שחר העביר לנו שני שיעורים. בראשון, הוא הביא איתו את מגמת הגות. דברנו על, אמממ בעיקר על בזות ודברים אחרים שעדיף שלא נרחיב עליהם בפורום הזה. בשיעור השני שחר פתח בשיר “Home” וסיכמנו ש: “בבית,  תן לי לחזור הביתה. בית זה כל מקום שאני איתך” (לתרגומו של הרב גוגל). שחר המשיך עם קטע מהספר (האהוב עליו?) “הערים הסמויות מעין” של איטאלו קאלווינו ולבסוף קישר הכל לתזה שלו. רק תשאלו את מגמת הגות, מומלץ בחום!  וביום שלישי האחרון מאיר התפקח וחלט אף הוא להעביר למגמתנו הנאפדת בגבורה ותעצומות עוז ונפש, שיעור. ר’ מאיר החליט לקשר בין עולם הספרות והמחשבת והביא לנו את סיפורו של ר’ נחמן “מעשה מאבידת בת מלך” וקטע של פנחס שדה מספרו “תיקון הלב”. דנו בנושא של משלים ופרשנות ומה תפקידם. ברביעי, בערב המגמה העלנו זיכרונות מתחילת שנה ונזכרנו בעובדה שכן נכון, אסף פעם היה במגמת ספרות!

ולדובדבן שבקצפת, ביום חמישי נסענו לעין גב וביקרנו בביתה של רבתנו מירב מגדן. אכלנו, דברנו, שיחקנו וגילינו את כל הסודות! וכמובן, בילינו שעות ארוכות על רפסודה ענקית בחוף עין גב. יציבים או לא יציבים?!

 

השארת תגובה