הלהד“ם הינו חלום \ נצר לאו

לפני כשנתיים, במקום שבו מוקם היום הקמפוס הנפלא והמטופח של המדרשה היה הרבה מאוד כלום.

לפני כשנתיים, עלונטור היה שם זמני של נסיון מהוסס ליצור עלון בית מדרשי שיהווה במה יוצרת ויעורר שיח בין מחזורי.

הנה עברו שנתיים, והחלומות הופכים למציאות. העלון תפס ממשות במרחב בית המדרש. הקמפוס מתרחב ומתעצב. מתפתח ונבנה. הספרים נערמים על השולחנות. הלומדים ממלאים עולם ומלואו. אין בכוונתי להציג אוטופיה מושלמת וחסרת אחיזה במציאות, אנחנו מתקדמים כל הזמן, לומדים מטעויות, משתפרים. אבל החלומות כבר לא קיימים רק במוחותינו. החזון נפרץ.

בזמן כזה מרגש להביט אחורה אל מה שהיה, להתרגש מתחושת הרעננות החלוצית שליוותה את מעשינו, להתפעם מהעושר הרוחני שפיצה על העוני החומרי שכל כך כאב לנו, להיזכר בשפעת החלומות שחלמנו, הרעיונות שהגינו, גם אלה שלא התגשמו, ולחלום אותם מחדש.

באחד משיריו כותב אברהם שלונסקי כך:

“זוכרני כי אמרת בן-אדם,

‘חלום הוא לשון עתיד של להד“ם’

עכשיו נסה לומר הפכו של הדבר:

‘הלהד“ם הינו חלום בלשון עבר’

ותיווכח

כי זהו שאמרתי: הינו הך.”

אני אסביר. להד”ם פירושו ‘לא היו דברים מעולם’. ביטול מוחלט של סיפורי כזבים על מה שהיה. לומר שהחלום הוא להד“ם בעתיד, פירושו שהחלום הוא ‘לא יהיו דברים לעולם’. כלומר, החלום גדול מתפיסת המציאות. לא ריאלי. ולכן חסר אחיזה ומבוטל מכל וכל. על כן מציע שלונסקי לומר את ההפך, ולקרוא ללהד“ם חלום בעבר. כלומר, אין שגיונות העבר שלנו בטלים ומבוטלים, אין הסיפורים שהמצאנו על שהיה פעם הבל ורעות רוח, אלו הם חלומות, שאנו חולמים שהיו, מקווים שיכלו לקרות פעם אולי. בכך, הם מקבלים צורה וגוף בעולם, מעצבים אותנו ואת הסובבים אותנו ומקבלים משמעות.

שנצליח להמשיך ולחלום, בעבר הווה ועתיד, ולהיות אנשי חזון ורוח, וכמובן שנדע להגשים וליצור, להיות אנשי מעשה ויוזמה.

בהצלחה רבה לעורכים החדשים של העלון, אני מאחל לכם שתזכו להמשיך את המפעל הזה בתבונה וטוב, ושעבודת העריכה תפתח אתכם ותעצב אתכם.

ומי ייתן והלהד“ם יהיה לחלומות.

חזרה אל: עלונטור, גילין כ”א

תגובה אחת
  1. נצר הגב

    עלון גידלת ורוממת
    תודה רבה נצר. אמן

השארת תגובה